مرجع مشاوره حقوقی دادکار

دادکار یک وبسایت تخصصی در حوزه مشاوره حقوقی رایگان و وکالت است.

مرجع مشاوره حقوقی دادکار

دادکار یک وبسایت تخصصی در حوزه مشاوره حقوقی رایگان و وکالت است.

دادکار یک وبسایت تخصصی در حوزه مشاوره حقوقی رایگان و وکالت است. شما می توانید پاسخ تمامی سوالات حقوقی خود را در سایت دادکار پیدا کرده و یا از مشاورین ما کمک بگیرید.

بایگانی

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

وکیل املاک

تخلیه ملک

دعوی تخلیه ملک یکی از مشکلات بین موجر و مستاجر است در این نوع دعوی مستاجر بعد از اتمام قرارداد از تخلیه ملک امتناع نموده و یا اجاره را پرداخت نمی کند در این صورت مالک می تواند درخواست ابطال قرارداد اجاره را به دلیل انقضای مدت قرارداد و عدم پرداخت اجاره قبل از سه ماه را صادر نماید. تخلیه فرایندی است که چه در حالت دستور تخلیه و چه در حالت حکم تخلیه باید الزاماتی در نحوه طرح آن رعایت شود.

اگر پس از پایان مدت قرارداد اجاره، مستاجر از تخلیه ملک خودداری کند صاحب ملک میتواند برای گرفتن دستور تخلیه اگر ملک منزل مسکونی باشد به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و اگر ملک تجاری باشد به دادگاه عمومی محل وقوع ملک رجوع نماید. برخی از این پرونده ها دارای مسائل و مشکلاتی است که مشاوره یا اخذ وکیل ملکی به شدن در آن ضروری است.

خلع ید

در دعاوی خلع ید، متصرف ابتدا به صورت قانونی و قراردادی و با اجازه مالک به انتفاع از ملک پرداخته اما پس از اتمام مهلت، از پس دادن ملک امتناع نموده و به صورت غیر قانونی به تصرف ملک ادامه میدهد.

اکثر مردم در طرح دعوای خلع ید، تخلیه ید، دستور تخلیه و تصرف عدوانی اشتباه می‌کنند و این باعث می‌شود که به نتیجه مطلوب خود نرسند و دعوای آنها رد میشود.

این دعوی یکی از دعاوی ملکی پیچیده است که نیاز به وکیل متخصص امورملکی دارد. برای طرح این دعوی باید یا سند رسمی به نام خواهان باشد و یا قبل از آن اثبات مالکیت انجام شود و الا دعوی به نتیجه نمیرسد.

وکیل مالک املاک غیر منقول با سند مالکیت موکل خود به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه کرده و با تنظیم دادخواست و طرح دعوی خلع ید به طرفیت متصرف بدون رضایت مالک که اصطلاحا غاصب نامیده می شود، حق موکل خود را مطالبه می کند.

طبق یک دسته بندی، دعوای خلع ید به معنای اعم آن به سه دسته از دعاوی تقسیم می شود:

1-خلع ید به معنای اخص یا همان دعوای مالکیت، در این دعوی مالک خواهان رفع تصرف دیگری از ملک خویش است.

2-دعوای تخلیه ید که خواهان در این دعوی ادعا دارد، ادامه تصرفات خوانده بر ملک، خلاف قرارداد یا قانون است و ملک باید رفع تصرف شود.

۳- دعاوی تصرف این دعوی شامل دعاوی مزاحمت و ممانعت از حق و دعاوی تصرف عدوانی می باشد.

نکته قابل توجه این که امکان طرح دعوی خلع ید مورد مستاجر، وجود ندارد بلکه باید برای او دعوی تخلیه ید اقامه شود. در مواردی که هیچ قراردادی بین مالک و متصرف وجود ندارد دعوای خلع ید مطرح می شود. وکیل ملکی به طرح دعوا و تسهیل رسیدگی به پرونده کمک کند

در دعوی خلع ید مالک بودن خواهان، اثبات تصرف خوانده و غیرمجاز بودن تصرف سه شرط اصلی اقامه دعوی می باشد.

درصورت تمایل سایت حقوقی دادکار را مشاهده فرمایید.

برای مطالعه پارت اول این مقاله کلیک نمایید.

  • وکیل حقوقی